KAZRC СТАНДАРТТАРЫНА ӨТУ – КҮТІЛЕР МЕН ТӘУЕКЕЛДЕР (MINEX 2023)

Мақалалар

2024-04-02

KAZRC СТАНДАРТТАРЫНА ӨТУ – КҮТІЛЕР МЕН ТӘУЕКЕЛДЕР (MINEX 2023)

Фрейман Г.Г., Уразаева С.Б., Еньшин Н.В.
 

1. KAZRC Кодексін енгізудің ағымдағы жағдайы.

Қазақстанның геологиялық және тау-кен өнеркәсібіне инвестиция ағынын ұлғайту үшін минералдық ресурстар мен қорларды бағалаудың халықаралық есеп беру стандарттарына көшудің маңызды рөлі елдегі мемлекеттік басқарудың барлық деңгейлерінде сонау 2012 жылы қабылданған 2030 жылға дейін геологиялық саланы дамыту.

Соңғы онжылдықта бұл бағытта көптеген және өте күрделі жұмыстар атқарылды, құнды тәжірибе жинақталды және принципті маңызды нәтижелерге қол жеткізілді.

Оларға, атап айтқанда:

  • 2016 жылы CRIRSCO минералдық ресурстар мен қорлар бойынша жария есептілік стандарттары жөніндегі халықаралық комитеттің KAZRC Қазақстан стандарттар кодексін, сондай-ақ оның 2021 жылғы жаңартылған нұсқасын тану;
  • CRIRSCO халықаралық комитетінің, сондай-ақ оның мүшелерінің жеке түрде PONEN-ті тану;
  • жер қойнауын пайдаланушылардың Қазақстан Республикасының «Жер қойнауы және жер қойнауын пайдалану туралы» Кодексінде (бұдан әрі KoNiN) KAZRC стандарттарын қолдануын пайдалы қазбаларды және қатты пайдалы қазбалар мен уран қорларын бағалау жөніндегі есептерді әзірлеу кезінде заңнамалық негізде біріктіру. өндірістік кезең;
  • екі қазақстандық қор биржаларының (KASE және AIX АХҚО) листинг ережелеріне KAZRC стандарттарын енгізу;
  • 2023 жылғы 1 сәуірдегі жағдай бойынша PONEN мүшелерінің санын 325 адамға дейін ұлғайту, оның ішінде 106 адам өзін-өзі куәландырған Құзыретті тұлғалар (бұдан әрі – КП). (Cурет 1, 2);

1-сурет PONEN мүшелерінің саны (аймақ бойынша бөлінген) 01.04.2023 ж.1-сурет PONEN мүшелерінің саны (аймақ бойынша бөлінген) 01.04.2023 ж.

  • 2022 жылдың соңындағы жағдай бойынша Геология комитеті KAZRC кодексіне сәйкес дайындалған PONEN мүшелерінің де, басқа халықаралық мойындалған кәсіби ұйымдардың (RPO) мүшелерінің де (3-сурет) 80 есебін қабылдады;
  • «ҚАЗРК есептерін дайындау бойынша әдістемелік ұсыныстарды», сондай-ақ есептердің сапасын арттыру мақсатында 2022 жылға арналған геологиялық барлау жұмыстарының түрлері бойынша ұсынымдарға қосымшаларды әзірлеу (4-сурет);
  • ағымдағы жылдан бастап өзін-өзі аттестаттау талаптарын арттыру мақсатында PONEN құзыретті тұлғаларына кандидаттар үшін алдын ала әңгімелесуді өткізу ережесін енгізу. CL-ге үміткерлер PONEN жарғылық құжаттарын және KAZRC кодексінің талаптарын (CRIRSCO халықаралық комитеті қабылдаған стандарттар) және олардың сақталуына жауапкершілікті түсінетіндігін көрсетуі керек (2-сурет);
  • SAMREC - Оңтүстік Африка, JORC - Австралия, CIM - Канада және т.б. көптеген РПО-да жүзеге асырылатынына ұқсас 2022 жылдан бастап KAZRC есептерін тексеру тәжірибесін енгізу. Тексеруді PONEN Атқару комитетінің комиссиясы жүзеге асырады. осындай тексерулерді жүргізу тәртібін реттейтін бекітілген Ережеге сәйкес тәжірибелі Құзыретті тұлғаларды тарта отырып, KAZRC есептерін дайындау үшін. Тексерулердің мақсаты – PONEN құзыретті тұлғаларының есептерінің сапасын арттыру.

Сурет 2 PONEN құзыретті тұлғалары

Есептерді тексеру нәтижелері бойынша олардың көпшілігі пысықтауға қайтарылды. Оның себебі, қазақстандық құзыретті тұлғалардың көпшілігінің халықаралық стандарттарға сәйкес есептерді дайындауда әлі жеткілікті тәжірибесі жоқ, есептерді тексеру нәтижелері бойынша олардың көпшілігі қайта қарауға қайтарылды. Оның себебі, қазақстандық құзыретті тұлғалардың көпшілігінің халықаралық стандарттарға сәйкес есептерді дайындауда әлі жеткілікті тәжірибесі жоқ.

Есептерді қайта қарауға қайтарудың іргелі аспектілеріне барлау деректерінің жеткіліксіздігі (тарихи барлау нәтижелерінің төмен расталуы, сертификаттау жұмыстарының жеткіліксіз көлемі), қанағаттанарлықсыз (немесе жеткіліксіз) сапаны бақылау деректері және іріктеу және аналитикалық деректердің сенімділігі және т.б. жатады (3-сурет). . Құзыретті тұлғалар құрастырған есептерді қарау қорытындыға әкелді: есептерді дайындау форматын жеңілдету (қағаздағы графикалық қосымшалардың үлкен көлемін, сондай-ақ кестелік өтінімдердің көптеген көлемін есептеуге қойылатын талаптардың болмауы), және Геология комитетінің KAZRC есептерін қабылдау тәртібінің айтарлықтай қысқаруы, жекелеген қазақстандық CL-лер де есепте ұсынылған ақпараттың дұрыстығына қойылатын талаптарды төмендету үшін негіз ретінде қабылданды, бұл анық қате түсінік және сөзсіз есептер сапасының нашарлауы.
Сурет.3 Пайдалы қазбалардың түрлері және негізгі маңызды мәселелер бойынша KAZRC есептерін бөлу

4-сурет KAZRC есептерін дайындау бойынша әдістемелік ұсыныстар және геологиялық барлау жұмыстарының түрлері бойынша ұсыныстар

KAZRC стандарттарын сала мамандарына, оның ішінде мемлекеттік органдардың, университеттердің және ғылыми-зерттеу институттарының өкілдеріне түсіндірудің негізгі міндеті – геологиялық барлау мен есеп берудегі озық әлемдік тәжірибе тақырыптары бойынша оффлайн және онлайн форматта оқыту семинарларын жүйелі түрде өткізу. Бұл жұмыста KAZRC Ассоциациясы мен PONEN белсенді көмек көрсетуде ҚазҰТЗУ-дың мамандандырылған бөлімі. Сәтбаева Қ.И. Барлығы 2016-2022 жылдар ішінде негізінен жер қойнауын пайдаланушы компаниялардан 782 маман оқытылды.

2016 жылы Қазақстан CRIRSCO халықаралық комитетіне кірген сәттен бастап басталған KAZRC стандарттарын енгізу үдерісі Мемлекет басшысы тарапынан тұрақты қолдау табуда, бұл оның бірқатар тікелей тапсырмаларында көрініс тапты. Атап айтқанда, Қазақстан Республикасы Президентінің 2021 жылғы 13 қыркүйектегі № 659 Жарлығында Мемлекет басшысының 2021 жылғы 1 қыркүйектегі Қазақстан халқына Жолдауын іске асыру жөніндегі шаралар туралы, П.10, «CRIRSCO үлгісіне сәйкес қатты пайдалы қазбалардың ресурстары мен қорлары бойынша есеп беру стандарттарының халықаралық жүйесін және Қазақстан Республикасының бүкіл аумағында жер қойнауын пайдалануға лицензияларды берудің бірінші қолдану қағидатын енгізу» міндеті.

KoNiN мәліметтері бойынша, ағымдағы жылдың соңында KAZRC стандарттарына көшу кезеңі аяқталады және осыған байланысты саланың кейбір өкілдері мен мемлекеттік органдар кеңестік GKZ классификациясы мен салық салу режимінің әдеттегі жүйесінен толық бас тартудан қорқып, белсенді түрде әрекет етуде. KAZRC стандарттарына көшу кезеңін ұзарту және сәйкесінше екі есеп беру стандартының қатар өмір сүруін ұзарту мәселесін қозғау. Кәсіби бірлестіктер мен Уәкілетті мемлекеттік органда өткен көптеген кездесулердегі негізгі дәлел бюджетке түсетін салық түсімдерінің төмендеуі мүмкін деген алаңдаушылық болды. Сонымен бірге, олар айтқан алаңдаушылықтарды дәлелдейтін есептеулер мен салыстырулар жасалмады.

KAZRC қауымдастығы мен PONEN Атқарушы комитеті, керісінше, салық салу принципі (MET немесе Royalti) жобаны бағалаудың әртүрлі кезеңдерінде техникалық-экономикалық негіздемені әзірлеу кезінде талданатын және қолданылатын көптеген өзгертуші факторлардың бірі екенін атап көрсетеді. MET немесе Royalti қолдану KAZRC стандарттарына сәйкес бағаланған кезде Ресурстар мен Резервтер сомасына және тиісінше салық түсімдерінің сомасына ешқандай әсер етпейді. Салық түсімдерінің көлемі мемлекет белгілеген мөлшерлемелермен анықталады.

Сонымен қатар, KAZRC қауымдастығы мен PONEN өтпелі кезең аяқталғаннан кейін Мемлекеттік резервтер комитеті бекіткен қорлар негізінде игерілетін тау-кен өнеркәсібі нысандары қажет емес екендігіне бірнеше рет назар аударды. Пайдалы қазбалардың ресурстары мен қорларын KAZRC стандарттары бойынша қайта бағалау, бірінші сияқты, олар толық игерілгенге дейін немесе жер қойнауын пайдаланушының өзі шешім қабылдағанға дейін Мемлекеттік қорлар бөлімінде мемлекеттік баланста көрсетілуі мүмкін. KAZRC сәйкес пайдалы қазбалар мен қорларды қайта бағалау.

Мемлекеттік органдардың, AGMP, APGO, KAZRC, PONEN салалық бірлестіктері және жер қойнауын пайдаланушылардың бар проблемалық мәселелерді шешу және өтпелі кезеңді сәтті аяқтау үшін өзара іс-қимылын күшейту қажеттілігін ескере отырып, «01. 01/2024» жобасы әзірленді, өтпелі кезеңнің қорытынды кезеңінің әртүрлі бағыттары бойынша үш Жұмыс тобы құрылды.

 

2. Күтулер мен тәуекелдер

Әлемдік минералды шикізат нарығындағы инвестициялар үшін қатаң бәсекелестік жағдайында KAZRC кодексі толық енгізілгенге дейін өтпелі кезеңнің кез келген ұзартылуы әлеуетті инвесторлар тарапынан Қазақстанның халықаралық жүйеге интеграциялануына қатысты мемлекеттік саясаттың өзгеруі ретінде қабылданатыны сөзсіз. және геология комитетінің процесті де, пайдалы қазбалар мен қорларды бағалау нәтижелерін де бақылау үшін GKZ жүйесін сақтауды қалауы.

Кеңестік мемлекеттік жоспарлау кезінде салаға сенімді қызмет еткен GKZ жүйесі жаңа шындықтарда үмітсіз ескірген. Көптеген тәжірибелі мамандардың кетуіне байланысты GKZ жүйесінің 30 жыл бойы біртіндеп тозуы сапаны бақылаудың нақты жоғалуына әкелді. Мысалы: GKZ/MKZ қызметкерлері де, Мемлекеттік резервтер комитетінің тәуелсіз сарапшылары да қорларды есептеуге қатысатын координаттарды, ұңғымаларды немесе үлгілерді ешқашан тексермейді. Сондықтан қазіргі GKZ жүйесі объектінің сапасына да, бар болу фактісіне де қатысты кез келген ауытқуларға (тіпті бұрмалауға) жол бере алады. Мұны инвесторлар жақсы біледі, сондықтан геологиялық барлау соңғы 30 жылда қалыптасқан Мемлекеттік резервтер комитетінің тәжірибесіне сәйкес жүргізілсе, бірде-бір шетелдік компания барлау нәтижелеріне сенбейді. Айта кету керек, GKZ жүйесінің қазіргі жағдайы кеңестік үлгідегі GKZ жүйесінен түбегейлі ерекшеленеді, мұнда сапаны бақылау бұрынғыдан да қатал болды және бүгінгі күні халықаралық стандарттар бойынша сапаны бақылау құнынан да қымбат болды. Осыған орай, геологиялық құрылымының күрделілігі бойынша үшінші топтағы кен орындарын барлау кезінде міндетті түрде орындалатын Кеңес мемлекеттік қорық комитетінің кем дегенде бір қатаң талабын атап өту жеткілікті - қазба жұмыстары арқылы бұрғылау деректерін куәландыру. әрқайсысының салмағы бірнеше тонна болатын ондаған сусымалы сынамаларды міндетті түрде алумен, кемінде екі горизонттағы ауыр типті жерасты қазбаларының (оқпалардың, адиттер)

Қарапайым сандық мысалдар Мемлекеттік резервтер комитетінің сандық (және параллель сапалық) жағдайының хронологиялық өзгерісін өте анық көрсетеді. 1993 жылы Қазақстан Республикасы Мемлекеттік резервтер комитеті құрылған кезде Геология және жер қойнауын қорғау министрлігінің осы бөлімшесінде штаттық қызметкерлердің саны 40-тан астам маманды құрады. Кен орындарын барлауда және қорларды есептеуде КСРО Мемлекеттік қорлар комитетінің рұқсатымен үлкен тәжірибесі бар аудандардағы ең тәжірибелі геологтар Мемлекеттік резервтер комитетінің бастықтары, сондай-ақ бөлім басшылары мен бас мамандары болып қабылданды. 1990 жылғы жағдай бойынша (және 1991 жылдың жоспары бойынша) Қазақстанның жер қойнауын геологиялық зерттеуді мемлекеттік қаржыландырудың жылдық көлемі 1,0 миллиард АҚШ долларын құрады, оның орындалуын 52-нің құрамында жұмыс істеген 80 мың жұмысшы қамтамасыз етті. еліміздің геологиялық экспедициялары. Тиісінше, жоғары деңгейдегі мамандардың саны бүгінгі күнге қарағанда шамамен екі есе көп болды. Бұл ретте бұл статистикаға тау-кен өнеркәсібінің мамандары кірмейтінін де есте ұстаған жөн.

Өткен ғасырдың соңы мен үстіміздегі ғасырдың басындағы бірқатар өте жойқын салалық қайта құрулардан кейін Мемлекеттік резервтер комитеті сан жағынан да, біліктілік жағынан да айтарлықтай жоғалтты. Одан әрі бұдан да тиімсіз салалық қайта құрулар уәкілетті органның осы бөлімшесінің мәртебесін түпкілікті төмендетті. Осы деструктивті процестің нәтижесінде қазіргі ГКЗ мен кеңестік кезеңдегі ГКЗ концепциялары ауыстырылды, сондықтан ГКЗ тұжырымдамасын манипуляциялау құралдары жасалды. Бұрынғы кеңестік дәуірде шын мәнінде болған ГКЗ артықшылықтары мүлдем жойылды. Бұл, ең алдымен, барлық геологиялық барлау жұмыстарын мемлекет тарапынан 100% қаржыландыру, қорлардың ұлғаюы мен жаңа ашуларды қамтамасыз ететін жоғары білікті мамандардың көптігі және т.б. Қазіргі Мемлекеттік резервтер комитеті есептерді дайындауға және оларды қарауға барлық қатысушылардың кәсіби деңгейінің бірте-бірте төмендеуіне байланысты жылдар бойы ұжымдық жауапсыздық жүйесіне айналды, бұл өздерінің практикалық тәжірибесінің болмауына байланысты. Мемлекеттік резервтер комитетінің қазіргі қызметкерлерінің резервтерді есептей отырып есептерді дайындау кезінде, сондай-ақ баяндамалардың көптеген авторларының біліктілігінің жеткіліксіздігі, қатысу және келісім-шарттық есеп беру тәжірибесі саланың одан әрі дамуына үлкен қауіп төндіреді.

Қазіргі жағдайда, өкінішке орай, кейбір сарапшылар ұсынған эволюциялық жол мүлдем өнімсіз. Өкініштісі, отандық өндірістің алдыңғы қатарлы тәжірибесін білетіндер жылдан-жылға физикалық тұрғыдан азайып барады. Сонымен қатар, алдыңғы қатарлы халықаралық тәжірибе белсенді түрде енгізіліп жатқан шетелдік және жетекші қазақстандық компанияларда жұмыс істейтін жас геологтардың көп саны пайда болуда. Осылайша, біздің ойымызша, бүгінгі күні геологиялық барлауды жүргізудің озық әлемдік тәжірибесі GKZ стандартының тәжірибесіне қарағанда (алыс өткен мағынада) қолжетімді болып отыр. Ал GKZ тәжірибесінде тәжірибесі жоқ мамандардың жаңа буыны (осы стандартты жақсы түсінгенде) ескі мектеп мамандарынан сан жағынан күрт басым болғандықтан, олар үшін бұл ауысу соншалықты күрделі психологиялық тапсырманы білдірмейді. аға буын өкілдері. Қазіргі жағдайда екі түрлі стандарттың аралас өмір сүру мерзімін ұзарту озық әлемдік салалық тәжірибені кеңінен енгізуге елеулі кедергі болады.

Қазақстанда халықаралық есеп беру стандарттарын енгізу мәселесін талқылау аясында соңғы 20-25 жыл ішінде ең алдымен шетелдік қатысумен көптеген кен орындары ішкі пайдалану үшін де JORC кодексіне сәйкес бір уақытта бағаланғанын еске сала кеткен жөн. депозиттің ағымдағы әлеуетін түсінуді қамтамасыз ету) және қор биржасына кіру үшін.

Қазақстанның көптеген кәсіпорындары мен компаниялары KAZRC сәйкес есептерді дайындау тәжірибесіне толығымен көшті, бұл іс жүзінде JORC/NI 43-101 сәйкес келеді, сондықтан Қазақстанның жер қойнауын пайдаланушылардың көпшілігі халықаралық стандарттарға толық көшуге дайын дерлік. . Мысалы, «Қазцинк» пен «Алтыналмас» компаниялары тау-кен өндіру және барлау бойынша барлық нысандарын KAZRC стандарты бойынша қайта бағалап үлгерді, ал «Полиметалл Евразия» компаниясы осы жылы мұны жоспарлап отыр. Учаскелердегі көп онжылдық жұмыс тарихына және геологиялық барлау мен өндіру бойынша толық және сенімді деректердің жоқтығына байланысты жоғары санаттағы KAZRC ресурстарын бағалау қиын кәсіпорындардың өте шектеулі тізімін анықтауға болады (бұл байланысты сапасыз геологиялық барлаумен) немесе әдетте олардың жоғалуына байланысты. Бірақ, екінші жағынан, мысалы, Риддер-Сокольное және Жезқазған сияқты ірі кен орындары үшін бір уақытта мәліметтер базасы кем дегенде 10 жыл бойы жинақталған, өйткені қорларды қайта бағалауға қажетті деректердің үлкен көлемі жинақталды. Осы уақытқа дейін бұл кен орындарының қорларын кез келген стандарттарға сәйкес жаңарту мүмкін емес еді.

Қатты пайдалы қазбаларды геологиялық барлауға салынған инвестициялардың 80%-дан астамы халықаралық CRIRSCO стандарттарын қолданатын жобаларға түсетінін көрсететін тау-кен өнеркәсібіндегі озық әлемдік тәжірибені зерделеу негізінде KAZRC толық көшу ғана деп сенімді түрде айтуға болады. стандарты, 01.01.2024 жылдан бастап қосарланған стандарттар тәжірибесін тоқтату (ҚАЗРК және бір мезгілде Мемлекеттік резервтер комитеті) қазақстандық құзыретті тұлғалар корпусын одан әрі дамытумен инвестициялық белсенділіктің айтарлықтай өсуін қамтамасыз етеді. Қазақстандағы геологиялық барлау жұмыстары, бұл өз кезегінде жаңа кен орындарының ашылуына әкеледі.